در این مقاله درباره راهنمای خرید رودراکشا اصل هندی و موارد استفاده و نگهداری آن میخوانید.

رودراکشا دانه های خشک شده درختی هستند که اغلب در جنوب شرق آسیا می روید. اسم علمی این درخت الائوکارپوس گانیتروس [1]می باشد. معنای واژگانی این درخت “اشک شیوا” می باشد و افسانه های بسیاری این دانه ها را به شیوا (الهه مقدس هندوها) مرتبط می کند. رودرا = نام شیواست و راکشا= به معنای اشک می باشد.

رودراکشا

 

فواید رودراکشا چیست و به چه صورت استفاده می شود؟

اغلب دانه های رودراکشا را به صورت گردنبند استفاده می کنند که در هندی به آن مالا می گوید و چیزی شبیه تسبیح خودمان است، تنها تفاوت در این است که مالا 108 مهره دارد. برای رودراکشا مزایای بسیاری ذکر شده است از قبیل ایجاد تعادل و سلامت فیزیکی و روانی، جذب ثروت، کمک به تمرکز و مراقبه و از همه مهم تر ایجاد یک حفاظت قدرتمند انرژیک در اطراف فرد که باعث می شود نیروها و انرژی های منفی افراد یا محیط به فرد جذب نشود.

درست مثل یک پیله که انرژی شما را در خودش نگه می دارد و از آن حفاظت می کند. شاید احساس کرده باشید وقتی در یک جای غریبه می خوابید یا آدمهای جدیدی را ملاقات می کنید ممکن است احساس ناراحتی کنید یا خوابهای آشفته ببینید. علت همه اینها می تواند انرژی های ناهمخوان باشد اما برای کسی که مالای رودراکشا به همراه دارد هیچ کدام از این انرژی ها به او اثر نمی کند.

من وقتی برای اولین بار مالای رودراکشا به گردن کردم وارد خلسه شدم و خودم را دیدم که یک زره چنگی مثل زره شوالیه های قرون وسطی به تن داشتم. فکر میکنم معنای این شهود این بود که ناخودآگاهم می خواست به شکل نمادین حفاظت رودراکشا را به من نشان دهد. البته برای بهره مندی از حفاظت رودراکشا و سایر مزایایی که ذکر شد فرد بهتر است همیشه و در همه حالت رودراکشا را نزدیک خود نگه دارد و همینطور حتما باید آن را پاکسازی و شارژ کند و با انرژی هایش پیوند برقرار کند، در غیر این صورت اثربخشی رودراکشا بسیار پایین می آید. در ادامه این مقاله در مورد نحوه شارژ و پاکسازی و… صحبت خواهد شد.

خرید رودراکشا


مقالات مرتبط: روش های جذب خواص رودراکشا از افسانه تا واقعیت

کاربرد رودراکشا و تشخیص اصل بودن رودراکشا


رودراکشا چیست

رودراکشا هسته این میوه است

چه کسی می تواند از آن استفاده کند؟

هر کسی خواه پیر یا جوان، کودک یا بزرگسال، زن یا مرد با هر پیشینه دینی یا نژادی می تواند رودراکشا را همراه داشته باشد و از مزایای آن بهره مند شود. البته طبیعتا کسانی که حساسیت بالاتری نسبت به انرژی ها دارند یا به مسائل خودشناسی علاقمندند معجزه رودراکشا را را بیشتر احساس خواهند کرد.

اندازه ها و رنگ های مختلف چه تاثیری در اثر بخشی آن دارند؟

دانه های رودراکشا از اندازه خیلی بزرگ تا خیلی کوچک یافت می شوند. اما اندازه تاثیر چندانی بروی اثربخشی آنها ندارد. بهتر است با توجه به قیمت و راحتی استفاده، اندازه مورد نظر خود را انتخاب کرده و خرید رودراکشا را انجام دهید.

رنگ دانه ها نیز کمی با یکدیگر تفاوت دارند ولی در کل همگی قهوه ای هستند و تفاوتی از نظر خاصیت باهم ندارند. معمولا دانه ها را با حنا رنگ میکنند که باعث میشود در شستشوی اول، کمی رنگ قرمز از آن خارج شود. رنگ رودراکشا مالاهای قدیمی نیز به تیرگی میزند که نتیجه استفاده مکرر و تاثیرات چربی پوست بر آن است. این گونه مالاهای قدیمی در هند از قیمت بالاتری برخوردارند!

انواع رودراکشا

پاکسازی و شارژ رودراکشا را چطور انجام دهم؟

در صورتی که به تازگی رودراکشا تهیه کرده اید، باید آن را ابتدا پاکسازی و سپس شارژ کنید در غیر این صورت اثربخشی چندانی نخواهد داشت. همچنین دقت کنید که هر فرد باید خودش رودراکشایش را پاکسازی و شارژ کند و از قرض دادن رودراکشای خود به دیگران خودداری کنید.

برای پاکسازی، پس از خرید رودراکشا ابتدا حدود یک ساعت آن را در شیر بخوابانید. سپس آن را از شیر خارج کنید و بروی هر کدام از دانه های گردنبند خود یک مانترا یا قصدی که دارید را بیان کنید. اگر دوست دارید مانترا استفاده کنید می توانید تک تک دانه ها را بین دو انگشت خود بگیرید و این واژه ها را تکرار کنید “اوم ناماها شیوایا”[2] یا اگر این مانترا را دوست ندارید می توانید هر ذکری که خودتان میخواهید را انتخاب کنید یا حتی قصد و هدفتان از تهیه رودراکشا را در یک جمله ساده و کوتاه بروی هر مهره بیان کنید مثلا اینطور: “من از تو حفاظت می خواهم” یا “من از تو ثروت می خواهم” یا “می خواهم در مدیتیشن هایم مرا راهنمایی کنی”.

این جمله باید بروی یک یک دانه ها تکرار شود. پس از پایان این کار دانه ها را با آب معمولی روان یا آب چشمه شستشو دهید و با یک پارچه تمیز خشک کنید. ممکن است در طی این فرایند رنگ دانه های رودراکشا کمی تغییر کند که اصلا اشکالی ندارد و طبیعی است.

پس از پایان مراحل بالا، مالا را بین دو دست خود بگیرید و آن را مقابل قلبتان بالا بیاورید، احساس کنید انرژی مالا با انرژی قلبتان پیوند برقرار می کند سپس بگویید: “ای رودراکشای عزیز، از امروز انرژی تو و من (اسم خودتان را بگویید) با هم پیوند برقرار می کند و تو در تمام زمینه هایی که خواسته ام مرا یاری و همراهی می کنی.”

از این به بعد این مالا متعلق به شماست و برای تمام اهدافی که از آن خواسته اید به شما یاری می رساند.

خرید رودراکشا


شاید این مقاله نیز برای شما مفید باشد: کاسه تبتی چیست – ویدیوی نحوه نواختن و معرفی کاربردهای آن


نگهداری از رودراکشا چگونه است؟

 همان طور که گفته شد بهتر است مالای خود را همواره همراه داشته باشید. همین طور از قرض دادن آن به دیگران به شدت خودداری کنید. چرا که وقتی شخص دیگری به مالای شما دست می زند انرژی او بروی مالای شما باقی می ماند و از اثربخشی مالای شما می کاهد. به علاوه از مواد شیمیایی مثل صابون و شامپو برای شستن آن جدا خودداری کنید اما اگر با آب معمولی دوش بگیرید می توانید بگذارید مالا به گردنتان باقی بماند. جاری شدن آب روان بروی آن بخصوص برای پاکسازی و شارژش مفید است.

همچنین هر شش ماه یکبار باید مراحل پاکسازی با شیر و شارژ کردن با مانترا را تکرار کنید تا انرژی مالای شما به قوت خود باقی بماند. همینطور با گذشت زمان دانه های رودراکشا انرژی شما را به خود جذب می کند و قوی و قوی تر می شود. در صورتی که نخ گردنبند شما پوسیده شد می توانید نخ تسبیح بخرید و نخ آن را تعویض کنید اما اگر این کار را بکنید باید دوباره مراحل پاکسازی و شارژ را برای آن تکرار کنید.

با امید به اینکه این مقاله برای شما مفید واقع شود و بتواند شما را در مسیر افسانه شخصی تان یاری کند. اگر شما هم تا بحال از رودراکشا استفاده کرده اید می توانید نظرات و تجارب خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

 

[1] Elaeocarpus Ganitrus

[2] Om Namaha Shivaya


برای مشاهده و خرید انواع رودراکشا اصل روی لینک زیر کلیک کنید

خرید رودراکشا