رودراکشا از داستان ها و افسانه ای کهن شرقی تا پوشش و زینت مدرن غربی، سرگذشتی طولانی دارد. در این مقاله با خواص رودراکشا و علت محبوبیت گسترده آن در سراسر جهان آشنا می شویم و از افسانه و اسطوره به حقیقت و کاربردهای آن و همچنین نحوه تهیه و ساخت این مهره الهی می پردازیم.

خواص رودراکشا

 

رودراکشا در افسانه و اسطوره

خواص رودراکشادر افسانه های هندوستان آمده است که اهریمنی به نام تریپورا، ریاضتی دشوار و طولانی ادا می دارد و ایزد برهما به موجب آن ریاضت، به او قدرتی عظیم اعطا می نماید. این نیرو تریپورا را چندان قدرتمند می سازد که بهشت را تصاحب میکند. هنگامی که ایزدان از بهشت رانده می شوند، جهت کمک بار دگر به درگاه برهما پناه می برند. برهما عاجز از رهگشایی این مصیبت، ایزدان را به سوی شیوا هدایت می کند. شیوا برای یاری رساندن به ایزدان رانده شده، راهی نبردی تن به تن با تریپورا می شود و در میدان او را با کمانی از میان می برد. در هنگام نبرد سخت، چند قطره اشک از شیوا بر زمین فرو می ریزد و گیاه رودراکشا از آن می روید.

یک افسانه دیگر نیز هست. بر این اساس که روزی شیوا برای جستجوی شادی و خوشبختی ابدی برای بشریت، به مراقبه و خلسه ای بسیار عمیق فرو می رود. پس از برخواستن از مراقبه سه قطره اشک از چشمانش بر زمین می چکد که همان رودراکشا ست.


مقالات مرتبط با این بحث: “رودراکشا چیست”

کاربرد رودراکشا و تشخیص اصل بودن رودراکشا


رودرا به معنای اشک و آکشا یکی از نام های معروف شیواست. رودراکشا به معنای اشک شیوا درختی ست که در مناطق هند و نپال رشد می کند. در بسیاری از تصاویر اسطوره ای هندی شیوا را با تسبیحی از مهره های رودراکشا بر سر و گردن و دستانش نشان می دهند.

رودراکشا می تواند از یک تا بیست و یک چهره (وجه) داشته باشد. منظور از چهره تعداد خطوطی است که روی یک مهره نقش می بندد. بیش از 80 درصد دانه های رودراکشا، 4،5 یا 6 خط (وجه) دارند. گفته می شود که هر چه تعداد خط های بیشتری روی مهره رودراکشا باشد چهره های پنهان بیشتری از آن هویدا می شود. این چهره ها همان مواهب رودراکشا هستند که بر زندگی مادی و معنوی دارنده آن تاثیر می گذارند.

در واقع افسانه های ایزدان، بیانات اسطوره ای و نمایانگر انرژی معنوی که در این مهره ها خفته اند می باشند. عده ای بر این باورند که دانه های رودراکشا اسرار تمام خلقت و سرنوشت نوع بشر را در خود محفوظ دارد.


خواص رودراکشا

خواص رودراکشاخواص رودراکشا بسیارند. هیچ بذر و مهره ای به اندازه رودراکشا قدرتمند نیست. رودراکشا قادر است مسیر درونی که صاحبش طی می کند را تحت تاثیرقرار دهد. وردراکشا باعث می شود مراقبه عمیق تر و ترس و سردرگمی از فرد دور شود. همچنین آزمایشات نشان داده که مهره های این درخت همیشه سبز، انرژی الکترومغناطیسی قدرتمندی دارند و در هند باور بر این است که نزدیکی و تماس با این میوه و درخت آن، هاله سلامتی فرد را دگرگون می کند و بیماری ها را می زداید.

در هند با رودراکشا تسبیح ها و گردنبندهای مختلفی ساخته می شود که به آنها مالا می گویند و تعداد مهره های آنها و قیمت هایشان با یکدیگر بسیار متفاوت است و اگرچه نیت استفاده از هر نوع آن نیز فرق می کند اما بطور کلی فواید و ویژگی های یکسانی در تمام انواع آن وجود دارد. گفته می شود که رودراکشا پل ارتباطی میان انسان و خداست. از خواص رودراکشا آنست که انسان را به ابعاد و لایه های برتر وجودی خود رهنمون می شود.


پیشنهاد سنگچین:ترکیب دانه های رودراکشای اصل هندی با سنگ های اصل و با کیفیت هفت چاکرا


بطور کلی رودراکشا تعادل 5 عنصر کائنات و 7 چاکرای اثیری را در زندگی فرد دارنده آن تامین می کند. همچنین تاثیرات منفی سیاره ای بر روی زندگی فرد را دفع می کند. مهمترین و شناخته شده ترین خواص رودراکشا حفاظت است. گره های مالی، روحی و روانی فرد حامل رودراکشا از بین خواهند رفت و ثروت و خواسته های مادی با مراقبه بر روی آن جذب خواهند شد.

قدرت حفاظت رودراکشا به مسائل بیرونی ختم نمی شود. این تسبیح می تواند فرد را از افکار احساسات، نیروها و انرژی های غیرضروری و کاهنده نیروی حیاتی در امان نگاه دارند. معنویان بر این باورند که شمردن دانه های رودراکشا در هنگام مراقبه، گناهان فرد را پاک می کند. طلسمات، موجودات انرژی خوار، انسان های بدخواه و بدنیت، چشم زخم و هر نیروی تاریکی که فرد را به مخاطره بیندازد، توسط رودراکشا دفع و تعدیل می شود.


نحوه تهیه رودراکشا

درخت رودراکشا با نام علمی الائوکارپوس گانیتروس (Elaeocarpus ganitrus)، یک درخت با برگ های همیشه سبز با طول 15 تا 60 متر است که بیشتر در مناطق تروپیکال هند و نپال رشد می کند. گل های سفید زیبایی دارد و برگ هایی درشت و پرپشت که سایه مطلوبی ایجاد می کنند. با رشد درخت، ریشه تنومند و مستحکم می شوند و تا حدی به روی زمین هم می رسند.

درخت رودراکشا 3 تا 4 سال پس از جوانه زنی شروع به میوه دهی می کند. میوه آن اگر کال باشد سبز و رسیده آن آبی رنگ و شبیه بلوبری است برای همین گاهی به رودراکشا دانه بلوبری هم می گویند.

مهره های مالایی که ما به آن رودراکشا می گوییم، در واقع هسته این میوه است. پس از چیدن میوه، هسته آنرا خارج کرده و با آب و برس بخوبی تمیز می کنند. سپس به مدت 40 روز در روغن کنجد قرار می دهند.


پیشنهاد سنگچین: تسبیح رودراکشا تهیه شده از درخت مقدس هندی ها


در نهایت مهره های رودراکشا در ابعاد و اشکال مختلف ایجاد می شوند. وسط آنها را سوراخ کرده و از زنجیر یا نخ رد می کنند تا به اشکال دستبند، گردنبند و تسبیح بسازند.

همانطور که گفته شد اگر از مرکز به مهره ها نگاه کنید خطوطی مشاهده می شود که رودراکشا را به چند وجه تقسیم می کند.

شکل گیری هسته های رودراکشا می توانند متفاوت باشند. میزان گردی مهره ها نسبی است. بنابراین اگر دانه های تسبیح شما دقیقا همسان نبودند نگران نباشید. این یکی از نشانه های اصل بودن مهره هاست.


این مقاله نیز می تواند مفید باشد: “راهنمای رودراکشا – هر آنچه در مورد دانه های رودراکشا باید بدانید”


خواص رودراکشا از شرق تا غرب

خواص رودراکشاعرفان و معنویت شرقی، سالهاست که از طریق صداهای مختلف به دنیای مدرن غرب رسیده است. اما این به آن معنا نیست که معنویت یک راه و روش مشخص و منحصر به منطقه یا افراد خاص داشته باشد. آگاهی و نمادها و تمرینات آن، امروز یک صدای جهانی است و ارتباطی با باورهای فردی، مذهب، جنسیت، نژاد و عوامل دیگر ندارد. هر انسانی می تواند از خواص و انرژی های قدرتمند طبیعی و بالقوه ی آفرینش بهره مند شود. رودراکشا از این موارد مستثنی نیست. این درخت و این مهره از مواهب سیاره ماست و در دست هر کس که قرار بگیرد، قادر است انرژی خود را به او انتقال دهد.

خواص رودراکشا برای بسیاری از افرادی که از آن استفاده کرده اند آشکار شده است. افراد بسیاری بوده اند که به سرعت با تسبیح مالا ارتباط گرفته اند. روح محافظ آنرا احساس و با آن در مراقبه یا خواب ملاقات کرده اند. تاثیرات رودراکشا بر زندگی بیرونی و درونی خیلی ها نمایان شده است و اینها باعث محبوبیت گسترده آن در سراسر دنیا شده است. امروزه رودراکشا دور گردن و مچ دست بسیاری از افراد در هر کجای دنیا دیده می شود. این نشان گر علاقه و گرایش مردم به معنویت و نیروهای مثبت هستی ست. شما نیز می توانید رودراکشای خود را تهیه کرده و همراه خود داشته باشید. بدین ترتیب از انرژی و محافظتی که برای شما به همراه دارد بهره مند خواهید شد.


مشاهده انواع محصولات رودراکشا در سنگچین:

خواص رودراکشا