روش ای چینگ که با نام های Yi Ching یا کتاب تحولات نیز شناخته می شود، یکی از روش های باستانی چینی برای آینده نگری و پیشگویی است. در گذشته برای استفاده از این روش از ساقه های خشک شده گیاه بومادران استفاده می شد اما اکنون روش مرسوم برای دریافت راهنمایی، استفاده از سه سکه است. در این مقاله با این روش آشنا خواهید شد.

برای شروع می بایست به سکه ها نشان یا ارزش مشخص اختصاص داد، این ارزش ها را ثبت کرده و سکه ها را شش مرتبه مانند تاس پرتاب کرده و هربار نشان های بدست آمده را یادداشت کنید. بهتر است برای دریافت مشورت، موضوع یا سوال مشخصی را در ذهن خود داشته باشید. پاسخی که دریافت خواهید کرد به صورت بله یا خیر نخواهد بود بنابراین بهتر است از پرسیدن سوال هایی که بدین صورت پاسخ داده می شوند بپرهیزید.

 

مراحل مشورت با ای چینگ

مرحله اول: انتخاب سکه ها

مشورت گرفتن از ای چینگ
در این مرحله شما باید سه سکه را برای انجام این تمرین انتخاب کنید. نوع سکه ها اهمیتی ندارد. اما اگر قصد دارید معنی خاصی به این فعالیت ببخشید می توانید از سکه فنگ شویی که علاوه بر جذب ثروت و برکت، برای این کار هم استفاده می شوند استفاده کنید.

اگر قصد دارید مکررا از روش ای چینگ برای دریافت مشورت و راهنمایی استفاده کنید بهتر است سکه هایی که انتخاب می کنید را برای استفاده های بعدی نگه دارید. سکه ها را در جایی جدا از دیگر سکه هایتان نگه داری کنید تا گم نشوند یا با بقیه سکه هایتان جابجا نشوند.

 

مرحله دوم: نوشتن سوال

روش کار با ای چینگ

استفاده از روش ای چینگ زمانی توصیه می شود که فرد درگیر حل یک معما در زندگی خود است یا بر سر دو راهی در کار و زندگی خود قرار گرفته است. بنابراین بهتر است سوال روشن و واضحی درباره معمایی که با آن روبرو هستید را یادداشت کنید. پس از یادداشت سوال، برای مدتی در آن تعمق کرده و در طول انجام تمرین بدان توجه داشته باشید.

بهتر است به جای سوالات دو وجهی (مثل بله یا خیر) از سوال هایی که پایان نامعلوم دارند استفاده کنید. برای مثال “آیا من فرد ثروتمندی خواهم شد؟” سوال مناسبی نیست. بجای آن بهتر است بنویسیم ” وضعیت مالی من در سال جاری چگونه خواهد بود؟”

از پیچیده کردن سوال پرهیز کنید. بهتر است سوال  کوتاه و گزیده باشد و بین دو گزینه سوال نشود. برای مثال ” بهتر است پس انداز هایم را خرج سفر کنم یا بهتر است بیشتر پس انداز کنم تا بنوانم خانه خودم را بخرم؟” سوال مناسبی نیست. بجای آن می توان این سوال را یادداشت کرد :” چه اتفاقی می افتذ اگر پس انداز هایم را خرج مسافرت کنم؟”

 

مرحله سوم: پرتاب سکه ها

کاربردهای سکه فنگ شویی

برای انجام این مرحله می توانید ابتدا سکه ها را در مشت خود تکان دهید، درست مانند تاس. سپس آنها را روی سطحی صاف رها کنید. می توانید هر سکه را جداگانه به صورت تصویر بالا روی سطحی صاف بیندازید. در واقع نحوه پرتاب سکه ها به خود شما بستگی دارد. تا زمانی که مغرضانه سکه ها را پرتاب نمی کنید، می توانید از هر روشی برای انداختن سکه ها استفاده کنید.

 

مرحله چهارم: یافتن شش ضلعی

تفسیر ای چینگ

برای یافتن هگزاگرام در تفسیر ای چینگ می بایست به هر سکه یک عدد یا امتیاز اختصاص دهید. برای مثال به روی هر کدام از سکه ها امتیاز 3 و به پشت هر سکه امتیاز 2 را اختصاص می دهیم. بدین ترتیب امتیاز هایی که در هربار انداختن سه سکه بدست خواهد آمد شامل 6، 7، 8 یا 9 خواهد بود.

 

تفسیر ای چینگ با سکه فنگ شویی

سپس باید معنی هر کدام از این امتیاز ها را به کمک تصویر بالا تشخیص دهید. هر عدد معادل یکی از نماد های تصویر بالا است. مجموع امتیازات هر کدام از سکه ها نشانگر نوع خطوط موجود در تصویر خواهد بود.

  • در حالت اول که سه مرتبه پشت سکه نمایان شده، مجموع امتیازات 6 است. در این حالت که با خط غیر ممتد و علامت ایکس در وسط خط ترسیم می شود، نیروی یین در حال تغییر است.
  • در حالت دوم که مجموع امتیازات 7 است؛ یک خط صاف منقطع در وسط نشان دهنده انرژی ثابت یانگ است.
  • حالت سوم که مجموع امتیازات در آن به 8 می رسد، نشان دهنده انرژی ثابت یین است که با یک خط صاف ممتد ترسیم شده.
  • در حالت آخر که مجموع امتیازات 9 است، نشانگر انرژی متغیر یانگ است و با یک خط صاف به همراه یک دایره در وسط آن ترسیم می شود.

کار با ای چینگ

مراحلی که توضیح داده شد را شش مرتبه تکرار کنید و هربار نتایج آن را یادداشت کنید. پس از انجام این مراحل و یادداشت امتیازها و تعیین نوع خطوطی که بدست می آید، در انتها شما اضلاع هگزاگرام را در اختیار خواهید داشت.

برخی از روش ها از مجموع امتیازات کل (شش مرتبه انداختن سکه ها) برای یافتن ارزش هگزاگرام در تفاسیر ای چینگ استفاده می کنند. برای مثال اگر شش مرتبه انداختن سکه ها امتیاز 6 را نشان دهد از از نتیجه 36 برای هگزاگرام استفاده می شود.

 

مرحله پنجم: توصیف نتایج ای چینگ

تفسیر ای چینگ

مجموعا 63 یا گاها 64 نوع الگوی هگزاگرام وجود دارد. اگر کتاب ای چینگ را در اختیار دارید می توانید معنی هرکدام از انواع هگزاگرام را در آن مطالعه کنید. نسخه های ترجمه شده متعددی از این کتاب از زبان چینی موجود است که یکی از بهترین ترجمه ها توسط ریچارد ویلهلم به انجام رسیده است و ترجمه فارسی آن در بازار ایران موجود است.

بهترین راه برای دریافت توصیف کامل هگزاگرامی که بدست آورده اید پیدا کردن هگزاگرام مشابه آن در کتاب و خواندن توصیف مربوط به آن است.

راه دیگری که برای یافتن توضیحات مربوط به هگزاگرام وجود دارد، استفاده از منابع آنلاین برای توصیف انواع الگوهای هگزاگرام ای چینگ است. همانطور که گفته شد این روش یکی از روش های باستانی چینی برای دریافت راهنمایی و آینده نگری است بنابراین به زبان های مختلفی ترجمه شده و توضیحاتی درباره انواع هگزاگرام در اینترنت موجود است.

کار با سکه های ای چینگ

حتی برخی از منابع آنلاین ماشین حسابی در اختیار شما قرار می دهند تا در هر مرحله از پرتاب سکه ها امتیاز های مورد نظرتان را در آن وارد کرده و در نهایت الگوی هگزاگرام بدست آمده را محاسبه می کنند. این ماشین حساب ها به ماشین حساب هگزاگرام معروف اند.

 

منبع: https://www.wikihow.com/Consult-the-I-Ching-Using-3-Coins