نگاهی به تاریخچه استفاده از زیورآلات سنگی در تمدن های باستانی

استفاده از زیورآلات سنگی به اشکال مختلف از سال های بسیار دور رایج بوده است. به عنوان مثال قدیمی ترین گوشواره مربوط به دوران سومریان در حدود 2300 سال پیش از میلاد است که در منطقه باستانی شهر Ur یافت شده است. همچنین گفته می شود عادت آویختن گوشواره را می توان از بررسی تصاویر بودا و دقت به حالت گوش ها نیز دریافت. با گدشت زمان اندازه های گوشواره های رایج میان مردم دچار تغییراتی شده است، بطوریکه بزرگ بودن گوشواره های قدیمی به مرور باعث ایجاد حفره های بزرگی در گوش افراد می شد. اگرچه امروزه هم شاهد افزایش طرفداران گوشواره های بزرگ به ویژه در غرب هستیم.

گوشواره های بدوی

در برخی قبایل مانند زنان قبیله Apatani  در شمال شرقی هند، آویختن قطعات جوبی به دو طرف بینی تتو کردن صورت رواج داشته است که امروزه تقریبا منسوخ شده است. استفاده از زیورآلات در قسمت های مختلف بدن که به پییرسینگ معروف است هم ریشه در گذشته های دور به ویژه در خطه های مصر و روم دارد. در تصویر بالا یک زن قبیله را می بینید که از این قبیل زیورآلات استفاده کرده است.

در اجتماعات کهن مصری فقط طبقه خاصی از مردم اجازه استفاده از زیورآلات در قسمت ناف را داشتند اما از دهه 1990 به بعد استفاده از این نوع زیورآلات رایج تر شد و زیورآلات سنگی هم تنوع بیشتری پیدا کردند، مانند تصویر زیر که یک حلقه آویز از جنس طلا و سنگ تانزانیت برای قسمت ناف است.

زیورآلات سنگی

آویختن حلقه به بینی هم در میان بابلیان رواج داشته است. برای مثال بومیان مکزیک و همچنین مایا ها حلقه هایی از جنس طلا را به پره های بینی شان می آویختند که برخی از آنها با سنگ های قیمتی همچون یشم تزیین شده بودند. برخی از قبایل آفریقایی، استرالیایی و گینه نو نیز صدها سال است که از این دسته زیورآلات سنگی استفاده می کنند.

در هند سنت آویختن حلقه به بینی سابقه طولانی تری دارد و متون کهن Vedic هم به اینگونه زیورآلات اشاره کرده است. این حلقه های تزیینی هم از جنس طلا یا نقره بوده و با سنگ های قیمتی آراسته می شدند. طرح هایی که برای این زیورآلات انتخاب می شد نشان دهنده وضعیت تأهل، جایگاه اجتماعی یا مذهب به خصوصی بود. برای مثال عروس در مراسم ازدواج خود نوع خاصی از حلقه آویز بینی را انتخاب می کرد که خبر از ازدواج او می داد. برخی از این حلقه ها هم نماد خدایان هندی از جمله کریشنا بودند. اندازه این حلقه ها گاهی آنقدر بزرگ بود که قسمتی از دهان را هم پوشش می داد. حلقه های آویز مخصوص بینی در طول دهه 1960 در زمان سفر هیپی ها به هند، به غرب راه پیدا کرد. امروزه این زیورآلات سنگی زینتی طرفداران بسیاری در نقاط مختلف جهان پیدا کرده است.

صورت های دیگری از زیورآلات سنگی نیز از قدیم استفاده می شده که از این جمله می توان به ایمپلنت های دندانی از جنس طلا یا سنگ های قیمتی اشاره کرد که در میان مایا ها دیده می شد. آویختن حلقه های تزیینی یا دیگر اشکال جواهرات به قسمت هایی از لب یکی دیگر از اشکال استفاده زیورآلات در قسمت های مختلف بدن است. درست همانند استفاده از گوشواره، اندازه حلقه های آویز برای لب ها در طول زمان تغییراتی داشته است. همچنین با گذشت زمان آویختن حلقه های تزیینی به دیگر قسمت های بدن مانند گونه ها، هم دیده شد.


از دسته زیورآلات سنگی سنگچین با طراحی های منحصر بفرد دیدن کنید.


قبیله ای به نام Padaung در تایلند شمالی ابداعاتی در استفاده از گردنبند داشته اند. زنان این قبیله حلقه های برنجی به دور گردن خود می آویختند که باعث بلند تر دیده شدن گردن می شد. حتی القاب دیگری مانند گردن زرافه ای هم به این نوع پییرسینگ داده شده است. این حلقه ها بسیار سنگین هستند و حدود چهار و نیم کیلو وزن دارند. از این رو با نصب آنها ماهیچه های گردن بسیار آسیب می بینند و شخص مجبور است تا آخر عمر آنها را با خود حمل کند. واضح است که این سنت رواج گسترده ای پیدا نکرد اما گردنبند های مشابه با وزن کمتر و به صورت موقتی امروزه مورد استفاده قرار میگیرند. قبایل دیگری در تایلند از انواع دیگر پییرسینگ در قسمت پاها هم استفاده می کنند. همچنین استفاده از مچ بند و دیگر زنجیرهای تزیینی میان آنها رایج است. تصویر زیر یک جفت گوشواره نقره را نشان می دهد که توسط قبایل تایلندی استفاده می شد.

زیورآلات سنگی

استفاده از زیورآلات سنگی برای آراستن بدن از گدشته درمیان انسان ها رایج بوده است. اما آنجه در یک فرهنگ رایج و عادی به نظر می رسد ممکن است در فرهنگ دیگر کاملا تعجب برانگیز باشد. امروزه افراد بسیاری در سراسر جهان از پییرسینگ در قسمت های مختلف بدن حتی زبان و پلک ها، تتو کردن، ایمپلنت های دندان، لنز های چشمی از جنس طلا استفاده می کنند. روند ابداع روش های جدید و استفاده از زیورآلات مختلف همچنان ادامه خواهد داشت. همانطور که در تصویر زیر میبینید از ایمپلنت های نقره درون چشم نیز استفاده می شود.

ایمپلنت نقره داخل چشم

 

منبع: https://www.gemselect.com/other-info/extreme-body-jewelry-from-past-to-present.php