همانطور که همه میدانند سنگ درمانی و فوایدی که برای سنگهای مختلف ذکر می شود، تنها برای سنگهای اصل صدق می کند و سنگهای تقلبی فاقد آن خصوصیات و فوائد هستند. بنابر این انتخاب سنگ اصل و تشخیص سنگ اصل از تقلبی موضوعی بسیار حائز اهمیت است. همچنین احتمالا تابه حال برای شما هم پیش آمده که سنگی تهیه کنید و مطمئن نباشید اصل است یا تقلبی. یا اینکه بخواهید از جایی سنگ تهیه کنید و دوست داشته باشید بدانید سنگ های آنها اصل است یا خیر. یا شاید هم دوست داشته باشید وارد کار سنگ شوید و تشخیص سنگ های اصل از تقلبی برای شما ارزش حیاتی داشته باشد. ما در این مقاله در سنگچین سعی کرده ایم راه های اصلی و مورد قبول عمومی برای تشخیص سنگ اصل از تقلبی را برای شما شرح دهیم. امید به اینکه این مقاله مورد قبول شما قرار گیرد.

روش های تشخیص سنگ اصل از تقلبی

سنگ اصل یا تقلبی؟!

راه های اصلی تشخیص سنگ اصل از تقلبی

  1.   اولین و مهمترین راه، ارسال سنگ به آزمایشگاههای تشخیص سنگ اصل و دریافت گواهی نامه است.

این راه هر چند مطمئن ترین راه است اما بیایید با هم صادق باشیم. اغلب آزمایشگاه های معتبر هزینه بالایی دارند و بیشتر اوقات قیمت آزمایش بروی سنگهای نیمه قیمتی از خود قیمت سنگ هم بالاتر می رود. در نتیجه این روش فقط برای سنگ های قیمتی مثل یاقوت و الماس با درجه خلوص بسیار بالا مورد استفاده است و برای سنگ های نیمه قیمتی چندان کاربردی ندارد. دقت کنید بعضی فروشندگان به زعم خودشان، گواهی های تقلبی برای سنگ های خودشان درست میکنند. حتی موردی را مشاهده کردیم که برای رودراکشا که اصالتا سنگ نیست و میوه خشک شده یک درخت در هند است نیز گواهی تاییدیه سنگ صادر میکرد! پس اگر دنبال سنگ های نیمه قیمتی هستید و با جایی برخورد کردید که برای سنگهایش گواهی صادر میکند، به احتمال خیلی زیاد گواهی او ساختگی و فاقد هرگونه اعتباری است. گواهی معتبر بایستی از مرجع معتبر پذیرفته شده که دارای مدارک تشخیص این کار میباشد صادر شود.

  1. آشنایی با سنگ، چگالی، پیشینه، محل استخراج و سایر اطلاعات کلی آن

حالا که دیدیم دریافت گواهی بهترین راه برای تشخیص اصالت سنگهای نیمه قیمتی نیست بیایید به راه دوم نظری بیندازیم. در این روش شما باید تحقیقات کاملی در مورد سنگ مورد نظر خود انجام دهید و در مورد تاریخچه و مواد تشکیل دهنده و محل استخراجش اطلاعات کافی کسب کنید. مثلا اگر در مورد عقیق یا فیروزه تحقیق کنید در میابید که این سنگ ها در ایران نیز یافت می شوند پس احتمال اینکه بتوانید سنگ اصل عقیق یا فیروزه ایرانی با قیمت مناسب پیدا کنید بسیار بالاست. اما محل استخراج سنگ ماه سری لانکا و برزیل و میانمار است پس اگر میخواهید سنگ ماه اصل بخرید باید بسیار با شکل ظاهری و خصوصیات آن آشنا باشید و حتما از یک فروشنده معتبر این سنگ را تهیه کنید و دقت کنید اگر سنگ ماهی با قیمت بسیار پایین به شما پیشنهاد شد به احتمال زیاد تقلبی است.

  1. یک سنگ اصل پیدا کنید و مقایسه کنید

ممکن است بنظرتان این راه برای تشخیص سنگ اصل از تقلبی بسیار ساده یا حتی ابلهانه برسد اما در واقع این اصلی ترین راهی است که افرادی که در کار سنگ هستند از آن استفاده می کنند. اگر شما یکبار یک سنگ اصل را در دست بگیرید و خوب به آن نگاه کنید و با تمام خصوصیات آن آشنا شوید، از آن به بعد احتمال اینکه بتوانید اصل بودن آن سنگ را از تقلبی اش تشخیص دهید بسیار بالاتر میرود و آن سنگ، سنگ محک شما میشود. مثلا یک سنگ فیروزه را در نظر بگیرید، اگر از یک فروشنده معتبر یکبار فیروزه اصل بگیرید و به رنگ و بافت و وزن آن توجه دقیق کنید، بعدا میتوانید خودتان هر فیروزه ای را وارسی کنید. طبیعتا محدودیت این روش در این است که شما ابتدا باید یک سنگ اصل داشته باشید تا بتوانید با بررسی و مقایسه، سنگ های دیگر را تشخیص دهید. در ضمن این روش صد در صد نیست و احتمال اشتباه در آن حتی برای افراد حرفه ای هم وجود دارد زیرا سنگها درجات مختلفی از خلوص دارند و ممکن است اگر سنگ محک شما درجه یک باشد، سنگهای درجات پایین تر را تقلبی تشخیص دهید.

مقایسه سنگ سیترین اصل با تقلبی

  1. از فروشنده های معتبر و متخصصین امر، سنگ مورد نظرتان را تهیه کنید

در صورتی که فروشنده ای دارای پیشینه قوی کاری است و صحت و سلامتش به شما یا دوستانتان ثابت شده به آن اعتماد کنید و سنگ های مورد نظر خود را از آنجا تهیه کنید. زیرا معمولا برای فروشندگان معتبری همچون سنگچین، اسم و اعتبارشان بسیار مهم است و هیچگاه اقدام به فروش سنگهای بدل یا تقبلی به مشتریان نمی کنند. و شما می توانید با خیال راحت از آنها خرید کنید و همچنین بعد از مدتی بر اساس روش 3 که بالاتر توضیح داده شد با کسب تجربه خودتان میتوانید سنگ را از شیشه، رزین، پلاستیک، خرده سنگ و سایر سنگهای تقلبی تشخیص دهید.

  1. قیمت ها را مقایسه کنید

هر چند سنگ ها درجه بندی و گریدهای مختلفی دارند اما معمولا با چند جستجوی ساده و مقایسه قیمت ها میتوانید حدود قیمتی هر سنگی را بدست آورید. پس اگر فروشگاهی سنگ های خود را از آن میانگین قیمتی که بدست آورده اید خیلی گرانتر یا خیلی ارزانتر می فروشد، بهتر است محتاط باشید و ترجیحا از آنجا سنگهای مورد نظر خود را تهیه نکنید. متاسفانه دیده شده برخی با انواع تبلیغات و حیله ها سنگهای خود را به چند برابر قیمت می فروشند و برخی دیگر سنگهای تقبلی را برای سود بیشتر و پایین آوردن قیمت بجای سنگ های اصل به مشتریان قالب میکنند. همانطور که ذکر شد با چند سرچ ساده و مشورت گرفتن از متخصصین می توانید جلوی چنین اشتباهاتی را بگیرید. ما در سنگچین برای انتخاب سنگ درست و مناسب به شما مشاوره رایگان میدهیم. با ما تماس بگیرید.

  1. انرژی سنگ را به طور شهودین احساس کنید

آخرین روش پیشنهادی تشخیص سنگ اصل از تقلبی کمک گرفتن از ندای درون تان است. این مورد طبیعتا برای همه انسانها قابل استفاده نیست اما افرادی هستند که حس ششم بسیار قوی ای دارند و می توانند انرژی اشیا و سنگها و حتی انسان ها را احساس کنند. آیا برای شما پیش آمده که کسی را برای اولین بار ملاقات کنید و حتی قبل از صحبت کردن با او، از او احساس ناخوشایندی دریافت کنید، سپس بعد از گذشت مدتی متوجه شوید که احساس اولیه شما درست بوده و آن فرد قصد فریب دادن یا سو استفاده از شما را داشته؟ این همان قدرت شهود شماست که از راه هایی غیر از راههای معمول قادر است اطلاعاتی در مورد صحت و سقم موضوع به شما ارائه دهد. در صورتی که تمرینات درونی انجام دهید و همچنین در مراقبه هایتان از سنگ ها استفاده کنید، پس از مدتی می توانید با روح سنگها یا همان هاله انرژی آنها ارتباط خوبی برقرار کنید و قادر خواهید شد به صورت شهودین تشخیص دهید چه سنگی اصل و مناسب است و چه سنگی تقلبی یا برای شما نامناسب است. ما در سنگچین بسیار تاکید میکنیم که به قوه شهود خود در انتخاب سنگ ها توجه کنید، گاهی این شما نیستید که سنگ را انتخاب می کنید، بلکه این سنگ است که شما را برمی گزیند!


پیشنهاد میکنیم مقاله روش های انتخاب سنگ مناسب را بخوانید.


نتیجه گیری

طبیعتا هیچ کدام از روش های بالا به تنهایی نمیتواند شما را از صحت و اصل بودن یک سنگ کاملا مطمئن کند و همانطور که گفتیم، حتی افراد حرفه ای نیز گاهی در تشخیص دچار اشتباه می شوند. پس شاید بهترین استراتژی برای انتخاب سنگ اصل استفاده از ترکیبی از روشهای بالا و تکیه توامان بر دانش و شهود و مطالعه و بررسی پیشینه سنگها و فروشندگان باشد. تا به امید خدا بتوانید سنگ مناسب خود را پیدا کنید و با کمک گرفتن از انرژی های آن تغییرات مورد نظر درونی و بیرونی را در زندگی خود ایچاد کنید. ما در سنگچین متعهد هستیم که بهترین و با کیفیت ترین سنگها را برای شما دستچین کنیم و از نقطه صفر خرید تا لحظه رسیدن سنگها بدستتان همراهتان باشیم و بهترین تجربه ممکن را برای شما بوجود آوریم.

کانال تلگرامی نظرات مشتریان سنگچین را نیز مشاهده کنید.