تمامی این دنیای شگفت آوری که در آن زندگی میکنیم از آسمان و دریاها گرفته تا زمین و جنگلها و یکایک موجودات، سرشار از رنگ های مختلف هستند. طبیعت برای بیان هر مفهومی از رنگی منحصر به فرد استفاده می کند. سنگ ها نیز در این میان از سخاوتمندی طبیعت بی بهره نیستند و مادر طبیعت به هر سنگی رنگ و اثرات ویژه ای بخشیده است که روانشناسی و کاربرد های مختص خود را دارد. امروزه حتی در روانشناسی و علوم مدرن نیز به روانشناسی رنگ ها و تاثیری که بر احساسات و عواطف انسان ها می گذارند پرداخته می شود. ما در این مقاله تلاش داریم که به طور کلی روانشناسی رنگ سنگ های درمانی را برای شما معرفی کنیم و به طور اجمالی خصوصیات هر یک را بیان کنیم.

رنگ سنگ ها

چرا رنگ سنگ ها بر ما اثر می گذارند؟ و مفهوم هاله چیست؟

قبل از هر چیز بیایید به این سوال پاسخ دهیم که چرا رنگ سنگهای مختلف بر ما اثرات متفاوتی می گذارند؟

اولین و مهمترین نکته، اثر بصری سنگ ها بر ناخودآگاه انسان است. از آنجایی که انسان ها در ضمیر ناخودآگاه شان هر رنگی را با چیزی مرتبط کرده اند مثلا سبز را با طبیعت و جنگل و آبی را با آب و آسمان، به همین خاطر هر رنگی می تواند خصوصیات مرتبط با آن رنگ را از ناخودآگاه شما فرا بخواند. مثلا سنگ های با طیف رنگ آبی در شما یا اطرافیانتان می توانند اثر آرامبخش و ملایم داشته باشند.

اما در سطحی بالاتر همان طور که هرمس المثلث خردمند روزی گفت: “آنچه در بالاست همان است که در پایین است.” در واقع هر چیزی بروی زمین است تجسم چیزی در عالم بالا یا همان عالم نادیدنی می باشد و خصوصیات و انرژی های آن بخش از عوالم بالا را بروی عالم خاک باز می تاباند.

در این میان سنگ های درمانی به عنوان یکی از خالص ترین تجسم های انرژی های بالاتر می توانند انرژی مورد نظر فرد را به بهترین شکل ممکن بروی زمین کانال سازی کنند. همچنین هاله انسان ها که نمودار انرژی و فعالیت های درونی شخص است و از رنگ های رنگین کمان تشکیل شده است می تواند با رنگ یک سنگ هم ارتعاش شود و در نتیجه رنگ سنگ در هاله شخص بیشتر از پیش نمایان می شود و همه خصوصیاتی که مربوط به آن رنگ است در فرد و محیط زندگی او نمایان می شود. بعلاوه از دیدگاه ستاره شناسی هر سنگی با یکی از سیارات هفتگانه در ارتباط است و قادر است تمامی آثار و انرژی های آن سیاره بخصوص را در زندگی فرد جاری کند. این مورد با فلسفه های شرقی که در مورد چاکراها صحبت می کنند نیز همخوانی دارد و بنظر می رسد هر سنگ بروی یکی از چاکراهای اصلی بدن اثر می گذارد و میتواند به تعادل و تنظیم چاکراها نیز کمک کند.

پس دریافتیم که سنگها هم از لحاظ روانشناسی بروی ناخودآگاه فرد تاثیر می گذارند و هم از لحاظ درونی انرژی های شخص استفاده کننده را با عوالم بالا هماهنگ و هم ارتعاش می کنند.  همچنین با دیدگاه ستاره شناسی و ارتباط سنگها و سیارات می توان بسیاری از خواصی که برای سنگها شرح داده شده را توضیح داد و تبیین کرد.


شاید این مقاله نیز برای شما جالب باشد: اثرات سنگ های درمانی و کریستال ها بر زندگی و روان انسان


روانشناسی رنگ سنگ ها

روانشناسی رنگ سنگ ها

رنگ های اصلی و اثرات آنها

حال که با علل اثربخشی رنگ سنگها آشنا شدیم بگذارید به بررسی رنگ های اصلی و مفهوم و اثربخشی هر یک بپردازیم. ما در طبیعت سه رنگ اصلی داریم: زرد، قرمز و آبی

رنگ آبی، رنگی سرد خوانده می شود که بیشتر با روحانیت انسان و حس آرامش ارتباط دارد. همچنین نمایانگر ابدیت یا بی کرانگی است.

رنگ قرمز، در نقطه مقابل رنگ آبی است و یک رنگ گرم است که نمایانگر جنب و جوش و حرکت است و با انرژی فیزیکی و میل به حیات و رشد در ارتباط است.

رنگ زرد، رنگ میانه و نمایانگر عقل و فعالیت های ذهنی است. گفته شده در هاله کسی که مشغول فعالیت های ذهنی است رنگ زرد بیش از همه نمایان است. پس این رنگ باعث رشد ذهنی می شود.

همچنین از ترکیب رنگ های اصلی رنگ های فرعی یا ثانویه ساخته می شوند که در انتهای این مقاله می توانید لینک راهنمای جامع هر کدام از رنگ ها (چه اولیه چه ثانویه) همراه با خصوصیات هر یک را پیدا کنید.

 

جدول سنگها و چاکراها، سیارات و روانشناسی رنگ سنگ ها

در زیر می توانید جدولی کامل از روانشناسی رنگ ها، رنگ درمانی، چاکرا درمانی، ستاره شناسی و خصوصیات سنگ ها را بیابید که برای مراجعه سریع می تواند خیلی سودمند باشد:

رنگ روانشناسی ستاره شناسی چاکرا درمانی خصوصیات درونی خصوصیات بیرونی عنصر
قرمز هیجان، انرژی، فعالیت و تحرک، میل به رشد، ضد افسردگی و بی حالی مریخ  چاکرای ریشه یا مولادهارا حس امنیت، آرامش، حس دارایی و ثروت مکفی پول و ثروت، داشتن سرپناه، داشتن غذا و امکانات کافی و جذب همه موارد فوق خاک
نارنجی شادی، اشتیاق، خلاقیت، عزم و اراده عطارد/ماه چاکرای دوم یا سوادهیستانا حس رضایت در رابطه، قانع بودن، غلبه بر خصوصیات منفی خصوصا تنبلی و شهوت رانی جذب رابطه درست، بالا رفتن تلاش  و پشتکار، خلاقیت بالا،انطباق پذیری سریع با محیط جدید آب
زرد میل به زندگی، خوشبینی و مثبت نگری، خلاقیت، تفکر عمیق خورشید چاکرای شبکه خورشیدی یا مانی پورا شجاعت و شهامت، عشق به خود، پذیرش خود، رها شدن از احساسات سرکوب شده، آزادی و رهایی، کامیابی و موفقیت، نفوذ و تاثیر بر دیگران، کسب ثروت، کسب دانش و خرد، دید درست و بدون پیش داوری، آینده نگری، برنامه ریزی درست، سرمایه گذاری آتش
سبز طییعت، زندگی، آرامش، خوش شانسی، سلامتی زهره چاکرای قلب یا آناهاتا عشق به دیگران، فوران خلاقیت، ابراز احساسات، درک شهودی، توانایی های هنری، درک حقیقت، رسیدن به آرامش درونی، اتحاد اضداد، صلح، قدرت شفابخشی نفوذ در دلهای دیگران، قدرت تاثیرگذاری بر دیگران، رهبر و مدیر خوب بودن، دستیابی به تمام خواسته های قلبی، درک رسالت خود در زندگی، خدمت رسانی به دیگران، کارمای خوب و سبکبالی هوا
آبی آرامش، امنیت، حضور در لحظه، روحانیت و معنویت، کمال مشتری چاکرای گلو یا ویشودهی قدرت ابراز خود، نفوذ کلام و سخنرانی، بیان درست خود بدون سو تفاهم، حقیقت  ارتباط گیری با هر شخصی، قدرت بیان حقیقت و دفاع از حق خود یا دیگران اتر
آبی سیر (نیلی) یکپارچگی، خرد، عدالت، خدمت به بشریت، قدرت درک حقیقت زحل چشم سوم یا آجنا دیدن حقیقت، افزایش قوه شهود و اشراق، بالا رفتن حس ششم، درک چیزهای بنهانی، درک حقیقت و مفاهیم عمیق بیان حقیقت، دیدن فرصت ها و موقعیت های درست
بنفش قدرت، خرد، شرافت، شاهانه، عظیم تمام دایرالبروج چاکرای تاج یا ساهاسرارا ارتباط با نیروی برتر، درک عمیق رسالت خود در زندگی، خدمت رسانی به بشریت، نبوغ و خلاقیت کسب ثروت و موفقیت و آرامش درون با تکیه بر نیروهای بیدار شده درونی، اثر روحانی و معنوی بر هر جمع و گروهی، دریافت الهامات وشهودات با توجه به موقعیت زندگی خود و اطرافیان
سفید پاک، خالص، معصوم، جامع و کامل، خداگونه روز پاکی و صداقت، زلالیت و شفافیت درونی، آرامش، واقعی بدون و دوری از دورویی، ارتباط آسان، بخش آسان دیگران موفقیت در کار و ارتباطات بر مبنای تلاش صادقانه و اصالت وجود نیروی خلاقه مذکر (یانگ)
سیاه سنگین و عظیم، آرامش بخش، خواب و آسوده، جاذب نیروهای منفی، شکست ناپذیر، رازآلود شب آرامش و آسایش درونی، رخنه در اسرار، مقاوم شدن در مقالب نیروهای منفی و چشم زخم، عزم و اراده در رسیدن به هدف ثبات قدم برای رسیدن به اهداف بیرونی، تاثیر نپذیرفتن از سنگ اندازی دیگران، خنثی کردن ،انرژی های منفی محیطی، زایش و خلاقیت بالا نیروی مونث (یین)

 

جمع بندی

با امید به اینکه این مقاله مختصر شما را با روانشناسی رنگ سنگ ها و خصوصیات آنها آشنا کرده باشد و یک دید کلی در این مورد به شما داده باشد. در زیر می توانید به طور دقیق و تخصصی تر با هر کدام از رنگها و خصوصیات و کاربرد آنها در شرایط ویژه آشنا شوید:

– روانشناسی رنگ سیاه و اثرات سنگ های سیاه

– روانشناسی رنگ سفید و اثرات سنگ های سفید

– روانشناسی رنگ بنفش و اثرات سنگ های بنفش

– روانشناسی رنگ قهوه ای و اثرات سنگ های قهوه ای

– روانشناسی رنگ صورتی و اثرات سنگ های صورتی

– روانشناسی رنگ زرد و اثرات سنگ های زرد

– روانشناسی رنگ نارنجی و اثرات سنگ های نارنجی

– روانشناسی رنگ سبز و اثرات سنگ های سبز

– روانشناسی رنگ آبی و اثرات سنگ های آبی

– روانشناسی رنگ قرمز و اثرات سنگ های قرمز