سنگ های فلورسانت چه سنگ هایی هستند؟

آیا تابحال متوجه این شده اید که در طیف خاصی از نور یا در تاریکی دندان ها یا برخی اشیای سفید رنگ درخشش خاصی دارند؟ دلیل این درخشش جذب اشعه های فتوولتاییک توسط این اجسام است، که سپس این انرژی جذب شده را به شکل نور مرئی ساطع می کنند. به این پدیده فلورسنت گفته می شوند. برخی از سنگ های معدنی دارای این خاصیت هستند. یعنی هنگامی که در معرض تابش نور قرار می گیرند انرژی را در خود ذخیره کرده و سپس این انرژی را به شکل نور آزاد می کنند که آنها را در دسته سنگ های فلورسانت جای میدهند. تصویر زیر یاقوت سرخ را در نور طبیعی روز و همان کریستال را در زیر نور فرابنفش نشان می دهد.

یاقوت از سنگ های فلورسانت


مقاله انواع بلور سنگ ها – خاصیت سنگها بر اساس شکل آنها را نیز مطالعه کنید


کریستال های معدنی که دارای این خاصیت هستند، تا زمانی که زیر نور فرابنفش، در تاریکی یا در معرض نور فلورسانت قرار نگیرند بسیار عادی و معمولی به نظر می رسند. به همین دلیل در برخی نمایشگاه های جواهرات یا سنگ های معدنی قسمتی برای مشاهده این کریستال ها زیر نور فرابنفش یا در تاریکی در نظر گرفته می شود. با توجه به طیف وسیع رنگی که سنگ های فلورسانت دارند، این خاصیت در سنگ های معدنی می تواند ضعیف، قوی یا حتی وجود نداشته باشد. همچنین ممکن است در شرایط مختلف با درجات نور فرابنفش متفاوت، میزان تابش انرژی از این اجسام تغییر کند.

این خاصیت در سنگ های معدنی، گاهی مناظر خیره کننده ای در دل تاریکی درون غار ایجاد می کنند. برای مثال غار کریستالی در استرالیا مناظر هیجان انگیزی از کریستال ها و سنگ های معدنی درخشان را به نمایش می گذارند.

غار دارای سنگ های فلورسانت


مقاله سنگ های درمانی و کریستال ها – اثرات آن بر زندگی و روان انسان شاید برای شما مفید باشد.


در میان سنگ های فلورسانت، یاقوت سرخ در تابش نور رنگی بسیار معروف است. این خاصیت در یاقوت سرخ به قدری قوی است که حتی گاهی در نور طبیعی هم قابل تشخیص است زیرا نور طبیعی هم دارای اشعه قرابنفش است. البته همانطور که اشاره شد ترکیبات معدنی کریستال هایی که از معادن مختلف بدست می آیند متفاوت است از این رو این خاصیت می تواند در دو کریستال مشابه هم یکسان نباشد. سنگ های معدنی بسته به نوع ترکیباتی که در ساختارشان دارند می توانند نور فلورسنتی با طیف های رنگی متنوعی را ایجاد کنند. برای مثال ترکیباتی از سنگ عقیق، اپال، آپاتیت، اسفالریت، اسکاپولیت و توپاز طیف رنگی زرد تا نارنجی را نشان می دهد. تصویر زیر سنگ عقیق را در نور طبیعی و در معرض نور فرابنفش نشان می دهد.

سنگ عقیق

یکی از بهترین مثال های بررسی طیف رنگی تابش های فلورسانت با عنوان Virgin Rainbow شناخته می شود که توسط John Dunstan در سال 2003 در یک معدن کشف شد. گفته می شود که ارزش این ترکیب معدنی حدود یک میلیون دلار است که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

سنگ های فلورسانت

نام فلورسانت از ماده معدنی فلوئور گرفته شده است که یکی از اولین سنگ های دارای این نوع از خاصیت تابش بود. این خاصیت برای اولین بار روی این ماده در سال 1852 آزمایش شد و از آن پس تابش فلورسنت نام گرفت. تا کنون افراد زیادی به بررسی خاصیت فلورسنت پرداخته اند و این علاقه و کنجکاوی درباره این خاصیت حتی روی سرگرمی و هنر نیز تاثیر گذاشته است. برای مثال زوج هنرمندی در نیوجرسی یک مجموعه از مواد فلورسنت جمع آوری کردند و در نهایت نمایشگاهی برای علاقه مندان برپا کردند. نام این نمایشگاه “Electric Ladyland – the First Museum of Fluorescent Art” است.

 

ویدیوی زیر یک اپال زیبای فلورسنت را در تاریکی و نور فرابنفش نشان میدهد که دیدن آن خالی از لطف نیست.