افسانه ها و اعتقادات مربوط به باروری در تمام فرهنگ ها دیده می شوند. این مضامین در قالب هایی همچون مراسم ها، باور ها، نمادها و سمبل های مربوط به باروری نمود پیدا می کنند. در گذشته به دلیل باوری که به قدرت سنگ ها و جواهرات داشتند، آنها را به شکل نمادهای مربوط به باروری در می آورده و بعنوان سنگ های جذب باروری برای زنان نازا استفاده میکردند. در مصر باستان، آنخ نمادی از زندگی بود که نمادی شبیه به صلیب با یک حلقه در بالای آن نمایانگرش بود (به تصویر زیر نگاه کنید).

نماد باروری در مصر

معنی این نماد به طور دقیق مشخص نیست اما باور های رایجی در رابطه با آن در مصر باستان وجود داشته است. گروهی عقیده دارند نمادی از عمل بارور شدن و اندام های جنسی است، گروهی دیگر آن را به طلوع خورشید شبیه دانسته اند. از آنجایی که این نماد در تصاویر به جا مانده از آن دوران و خدایان مصر باستان یافت می شود، برخی این نماد را مربوط به جهان بعد از مرگ دانسته و برای آن نیرویی محافظت کننده متصور شده اند. این نماد را بر روی بسیاری از کتیبه ها و سنگ های جذب باروری که از گذشته به جا مانده اند میتوان دید.

همچنین سنگ مالاکیت به عنوان نمادی از الهه مادر در مصر باستان شناخته می شده و از سنگ های جذب باروری شناخته میشده است.

مالاکیت از سنگ های جذب باروری

در هند خدای شیوا مورد پرستش قرار می گیرد و تصویر زیر نشانگر یکی از نمادهای خدای شیوا است که با نام لینگام شناخته می شود و از کوارتز شفاف ساخته شده است.

لینگام کوارتز شفاف سنگ های جذب باروری

گفته می شود لینگام می تواند انرژی الهی را به همراه بیاورد و انرژی های منفی را تعدیل کند. همچنین رنگ سفید، وجود الهی را تداعی می کند. لینگام در اشکال مختلفی ساخته می شود که برخی نمایانگر اندام جنسی مذکر یا مونث هستند. این انواع از لینگام برای تمرکز روی نیروی باروری مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از زنان که از این فرهنگ پیروی می کنند، حلقه هایی را در انگشت دوم هر پا استفاده می کنند چون باور دارند رشته های عصبی در بدن وجود دارد که از انگشت دوم پا شروع شده، به رحم و سپس قلب راه پیدا می کند. آنها با هدف باروری و بهره وری از انرژی آن این سنت را به کار می گرفتند. متقابلا مردان برای نمایش نیروی مردانه خود از حلقه هایی در انگشت بزرگ پا استفاده می کردند.

در قسمت های دیگر آسیا مانند اندونزی و تایلند، وسیله ها و نماد های مختلفی برای اهداف باروری استفاده می شود. این نماد ها ممکن است از چوب، سنگ های قیمتی، طلا و نقره یا دیگر مواد ساخته شده باشند. مردمان بومی جنوب غربی آمریکا تصویری از نوازنده فلوت را درحالی که قوز دارد به عنوان سمبل باروری استفاده می کردند. نوازنده مشغول نواختن آوایی است که به kokopelli معروف است. این توتم که از نقاشی های باستانی حک شده روی دیواره برخی غار ها الهام گرفته شده، از جنس نقره است و گاهی با سنگ های قیمتی تزیین می شود و معمولا به شکل آویز مورد استفاده قرار می گیرد.

مجسمه ها و سمبل هایی که اندام های جنسی را تداعی می کردند توسط رومیان ساخته و استفاده می شدند و معمولا از جنس برنز و گاهی طلا هستند که برخی از آنها با سنگ های قیمتی قرمز رنگ تزیین شده اند. این نماد ها توسط طبقه ثروتمند بخصوص پسران جوان مورد استفاده قرار می گرفته است.

از میان سنگ های جذب باروری که توسط پیشینیان استفاده می شد، می توان به کوارتز صورتی اشاره کرد زیرا این کریستال به صاحب خود آرامش بخشیده و عشق و شفای روح را به ارمغان می آورد.


سنگ کوارتز صورتی طبیعی و محصولات کوارتز صورتی را در گالری سنگچین مشاهده کنید.


سنگ ماه نیز از گذشته توسط جنس مونث بسیار مورد استفاده قرار می گرفته که هماهنگی خاصی با انرژی های مونث دارد. در کشور های عربی زنان برای تقویت قدرت باروری خود تکه ای از سنگ ماه را در لباس های زیرین خود حفظ می کردند. سنگ یشم نیز اثر شفابخشی و سلامت بخشی برای مصرف کننده دارد. آونتورین هم نوع دیگری از کریستال های موثر بر افزایش آرامش و سلامت عمومی است.

اگرچه اثر دقیق استفاده از کریستال ها و دیگر سمبل ها به طور علمی به اثبات نرسیده است، مطالعه و بررسی کاربرد های آن ها در گذشته و افسانه های مربوط به آن ها، مفید به نظر می رسد. بسیاری از افراد زمانی که دچار چالش های مربوط به باروری می شوند از این روش ها استفاده کرده و تاثیر مثبت می بینند.

 

منبع: https://www.gemselect.com/other-info/gems-jewelry-and-charms-for-fertility.php